برداشت انرژی الکتریکی از انرژی ماهیچه ای با طراحی ساختارهایی با قابلیت نصب درون کفش

در اینجا ما روند ساخت یک کفش مولد انرژی الکتریکی را از ابتدا تا انتها دنبال خواهیم کرد

برداشت انرژی الکتریکی از انرژی ماهیچه ای با طراحی ساختارهایی با قابلیت نصب درون کفش

در اینجا ما روند ساخت یک کفش مولد انرژی الکتریکی را از ابتدا تا انتها دنبال خواهیم کرد

مقدمه

آیا می دانستید در حین راه رفتن هم می شود برق تولید کرد؟ در این وبلاگ طرز ساخت یک کفی کفش را می آموزید که با قرار دادن آن داخل هر کفشی آن را به یک کفش مولد برق تبدیل خواهید کرد. اگر دلتان می خواهد برق تولید کنید و با آن دستگاه های الکترونیکی را شارژ کنید، این پروژه کمک زیادی به شما خواهد کرد.



با این کفش مولد برق میتوانید قدم هایتان را تبدیل به الکتریسیته کنید

ایده اصلی ساخت این کفش مولد برق ، استفاده از پیزوالکتریسیته است. پیزوالکتریسیته یا اثر فشار برقی که از اواسط قرن هجدهم کشف شد، همان بار الکتریکی است که در اثر ایجاد فشار مکانیکی در برخی از مواد جامد (مثل کرسیتال و سرامیک) انباشته می شود. اگر یک هدفون قدیمی را از 20 سال پیش نگه داشته اید، با باز کردن آن میتوانید المنت های پیزو را در آن ببینید.

اما چرا برای ساخت کفش مولد برق از دینام استفاده نمی شود؟ درست است که دینام برق بیشتری تولید می کند اما استفاده از آن درست مثل این است که یک تکه سنگ در کفش تان داشته باشید. البته نباید نویزهای فراوان دینام را هم فراموش کنیم.

این ساختنی بیشتر یک آزمایش علمی است و سعی دارد انگیزه ساخت کفش مولد برق و تولید برق با استفاده از پیزوالکتریسیته را در خوانندگان ایجاد کند. ممکن است نتیجه کار بخوبی یک محصول نهایی نباشد. در ضمن هر سه عبارت دیسک پیزو، المنت پیزو و مبدل پیزو به یک قطعه اشاره دارند.

شاید پیزوالکتریسته یکی از قدیمی ترین روش های تولید انرژی تجدیدپذیر باشد اما به این معنی نیست که به اندازه روش های جدید مثل پنل های خورشیدی کارایی ندارد. به همین خاطر در این پروژه از مواد پیزوالکتریک استفاده شد است. پیزوالکتریسته که با نام اثر پیزوالکتریک هم شناخته می شود، به قابلیت برخی از مواد در تولید یک ولتاژ جریات متناوب اطلاق می شود؛ سرامیک، نمک روشل و بسیاری از جامدات دیگر این قابلیت را دارند.

پیزوالکتریک – به معنای ماده ای که در واکنش به تغییر دما پتانسیل الکتریکی تولید می کند – در اوسط قرن هجدهم توسط کارل لینه و فرانتس اپینوس مورد مطالعه قرار گرفت. براساس همین مطالعات محققان بعدی هم فرض را بر این گذاشتند که بین فشار مکانیکی و بار الکتریکی رابطه وجود دارد؛ اما نتایج آزمایشات نشان می دادکه قطعیتی در این زمینه وجود ندارد. اثر مستقیم پیزوالکتریک در سال 1880 توسط دو برادران پیر کوری و ژاک کوری مورد مطالعه قرار گرفت. این دو محقق دانش پیزوالکتریسیته را با سازه های کریستالی اساسی ترکیب کردند. همین اقدام منجر به توانایی پیش بینی رفتار کریستال و استفاده از این اثر با استفاده از کریستال های مختلف شد.

با این کفش مولد برق می توانید باتری های لیتیومی و خازن هایی با ظرقیت بالا را شارژ کنید. همچنین می توانید از برقی که با این کفی تولید می کنید برای تغذیه مدارهای کم مصرف مثل MCU و انتقال دهنده بلوتوثی TTL استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد